magazin

Šest zásad, jak efektivně pracovat z domu a nezbláznit se

Veškeré texty o novém koronavirus budou na SME.sk odemčeno a přístupné pro každého, považujeme to totiž za veřejný zájem. Chcete-li podpořit novinářů a seriózní žurnalistiku, můžete tak učinit koupí předplatného.

Práce z domu je za obvyklých okolností něčím, co lidé vnímají jako výhodu. No ve chvíli, kdy jde o nucený způsob fungování, člověk zjistí, že vyžaduje svá vlastní pravidla.

Být delší dobu zavřený doma v pokoji a mimo kolektivu může být pro některé psychicky náročné. Zejména, pokud se jejich nová pracovní rutina scvrkne na tři body – postel, lednička, počítač.

Jak tedy pracovat z domova efektivně, abychom dokázali oddělit volný čas od pracovního? Je vhodné pracovat z postele? A co dělat, když jsou doma i děti? A pokud pracujete z domova více najednou?

Nastavte si režim
Některé studie v minulosti ukázaly, že práce z domova může být v konečném důsledku efektivnější, než práce v kanceláři.

Například výzkum vědců ze Stanfordovy univerzity srovnával produktivitu zaměstnanců call centra, kteří pracovali z domu, a jejich kolegů a kolegyň v kanceláři. Ti, kteří pracovali z domu, byly o 13 procent produktivnější.

Všechno však stojí na vaší motivaci a na režimu, který si nastavíte.

Zpočátku vás může zlákat nekontrolovatelná volnost, díky které můžete spát dlouho do poledne, obědvat o třetí či večeřet v deset a zalehnout až nad ránem.

Může to však negativně působit na váš tělesný a duševní stav, schopnost koncentrace a v konečném důsledku i na pracovní výsledky. Pořádek je důležitý iv tom, jak trávíte den, kdy vstáváte a chodíváte spát.

Vytvořte si svůj vlastní rytmus a vstávejte v rozumném čase. Převlékněte se z pyžama a sedněte si k práci s připraveným denním plánem, který chcete splnit.

Snažte se v chodu udržet i svůj stravovací a pitný režim, nevynechávejte snídani a dopřejte si čas na vydatný oběd.

Oddělovat pracovní čas od volného je stejně důležité. Vymezte si čas na práci i odpočinek, aby vás to neunavilo a zároveň bavilo.

Vytvořte si pracovní prostor
Pokud chcete, aby práce z domova probíhala efektivně, vytvořte si svoji kancelář přímo v pohodlí domova.

Co ano a co ne?
Udělejte si denní plán a držte se ho
Na konci dne se Soustřeďujte na to, co se vám povedlo, ne na to, co jste nestihli
Nesnažte se pracovat bez přestávky, uškodí to vaší produktivitě a naruší balanc mezi prací a odpočinkem
Nevyhýbejte se komunikaci s kolegy či nadřízenými, zůstaňte pro ně stále „viditelní“ i na dálku
Aby se vám pracovalo dobře a mohli jste se naplno soustředit, neuškodí, když si svůj pracovní stůl zvelebovat.

Práce vyžaduje pořádek. Okolí počítače vymezte jen na předměty související s prací.

Může se stát, že se na stůl dostanou nechtěné rušivé elementy jako hračky, oblečení, talíř se zbytky jídla a podobně.

Udržujte si na stole čistotu, eliminujte množství kabelů a vytvořte si třídící systém.

Potřebné je také kvalitní osvětlení a ergonomicky rozmístěný nábytek. Věnujte pozornost své páteři a vyberte si správnou židli.

Efektivitě pomohou i objekty „krásy“, které práci zpříjemní, zkrášlí pracovní stůl a dodají vám inspiraci. Umístěte si na něj například květ, fotografii rodiny či přátel nebo motivační krédo.

stanovte hranice

V současné situaci vynucené karantény je pravděpodobné, že jste v domácnosti i s ostatními členy rodiny. Může jít o děti, ale io dalších dospělých, kteří potřebují plnit své vlastní povinnosti.

Abyste home office využili efektivně, stanovte si vzájemné hranice. I vaši blízcí musí pochopit, že ačkoliv sedíte v pokoji či pracovně, nemůžete se jim kdykoliv věnovat, protože pracujete a potřebujete se soustřeďovat.

To dáte najevo například tím, že když vstanete, opravdu se vypravíte, jako byste šli do práce (ačkoli make-up, kravata či boty na podpatku nejsou nutné) a určete si čas, v který se věnujete povinnostem, a v který rodině.

I děti budou lépe respektovat to, že pracujete tehdy, když vás uvidí v pracovním oblečení.

Pokud z domu pracuje i další člen rodiny, vymyslete, kdo bude mít v které místnosti pracovnu a pokud to nejde oddělit, můžete si ji podle dohodnutého rozvrhu střídat.

Stejně si domluvte rozdělení a střídání ostatních povinností v domácnosti.

„Naplánujte si čas se svou rodinou a čas pro sebe,“ radí v časopise Harvard Business Review psycholog Steven Kramer. „Zapište si ho do svého diáře s takovou vážností, jak byste si zapsali ledajakou pracovní úkol,“ doplňuje.

PR články

Must Read

Related Articles